Galerijas I. stāvā ir iespēja redzēt mākslinieka plašu rezonansi ieguvušā un Purvīša balvai nominēto gleznu ciklu „PIEKTAIS BAUSLIS. REVOLŪCIJA UN KARŠ”. Tas ir nozīmīgākais autora sniegums (2006 / 2009 gads) strādājot sarežģītajā un maz izkoptajā vēsturiskajā žanrā.
8 gleznas no ABLV Bank kolekcijas Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja krājumam ar bankas atļauju ir pieejamas skatītājiem.
Katalogā „IMANTS LANCMANIS. PIEKTAIS BAUSLIS. REVOLŪCIJA UN KARŠ” (pieejams Rīgas Galerijā) ir plašs materiāls ar vēstures faktiem un mākslinieka skaidrojumiem.
I. stāva ekspozīcijā iekļautas arī piecas agrākā posma gleznas no privātkolekcijām un autora personīgā krājuma, starp tām „Asaru diena. Sievas portrets” (1999), „Vanitas” (1996), „Dāvana manai sievai” (1989) u.c.
Galerijas II. stāvā eksponēts mākslinieka jaunais foto projekts – gaismas bilžu rinda „ĀBOLA STĀSTS” – 120 fotogrāfijas, kurās mākslinieks dokumentē ābola dzīves stāstu kā metaforu par dzīves ritumu no sākuma līdz beigām un tās nemitīgu atkārtošanos. Izstādes savdabīgs ievads ir I. stāvā eksponētais 2011. gadā gleznotais autora pašportrets „Pašportrets pie ābolu vainaga”, kas ataino dzīves ciklu.
Izstādi iekārtoja Imants un Lauma Lancmaņi.
«Ir maza izvēle starp sapuvušiem āboliem » -- Viljams
Šekspīrs, rakstnieks Anglijā – „Spītnieces savaldīšana”
«Katram sapuvušam ābolam ir tiesības uz savu
stāstu» -- Rudu, meitene Latvijā, kaut kur Tīklā
«Neēd šo ābolu. Tas ir mākslas darbs» --
Guntis Berelis, rakstnieks Latvijā
«Ābols ir būtne» --
Imants Lancmanis, mākslinieks Latvijā
Imants
Lancmanis --« Gaismas attēli (saukti arī
fotogrāfijas) rādīti kā gabaliņi no Dabas. Jāredz vienīgi tas, kas svarīgs –
ābols. Ābeles bērns gada ritumā top, mirst un izgaist, lai pavasarī atkal
dzimtu no jauna. Priecīgs un bēdīgs piedzīvojums ābeļdārzā.
Gaismas
attēli spēj rādīt Dabu, pēc iespējas mēģinot tuvoties Dabas pilnībai. Pārējam
nav nozīmes. Dabā viss ir saskanīgs, līdzsvarots, tīrs, skaists un piepildīts,
arī nejaušībai piemīt iekšējā kārtība. Cilvēks savā pašpārliecinātībā to cenšas
pārtaisīt, sašķobīt, uzlabot, nosaucot par mākslu.
Gribas
parādīt daudz jo daudz, kā dabā. Tās galvenokārt ir ābolu ģīmetnes. Āboli
skatās, aizgriežas neuzticībā, baiļu pilni bēg, viens ābols spiežas virsū
otrajam. Tos apēd, aizkož, aizmet, visiem āboliem lemta bojāeja. Dažādi
raksturi, atšķirīga miesas būve, veselība un dzīvesstāsts.
Ābols
runā pats par sevi. Jāmēģina atdarināt Dabas krāsu prieku. Gaismas attēliem nav
vajadzīgi ielogojumi, stikli, uzraksti, paraksti, gaumīgi kārtojumi. »
HELĒNA DEMAKOVA
mākslas pētniece
Imanta Lancmaņa izstāde, jeb pareizāk sakot, tās jaunais ābolu stāsts, ir savlaicīgs. Tas ir savlaicīgi rudenīgs, jo tagad ienākas ābolu raža.
Par jauno Lancmaņa kunga radīto vienoto tēlu – un piekritīsiet, visas Lancmaņa kunga pēdējo gadu izstādes ir viengabalaini daudzšķautnains vēstījums krāsu valodā – tātad par šo izstādi ar jūsu laipnu atļauju es runāšu no trim latvieša skatu punktiem.
Kādēļ latvieša, ja ābolu stāsts ir mūžīgs un tautībai nepiederošs? Tomēr darinājis šo stāstu ir latvietis un tagad šo stāstu jums skaļi apstāsta latviete. Trīs skatu punkti būs kā trīs lietas, labas lietas.
Pirmkārt, stāsta praktiskais latvietis.
Pirms izpratnes par pasaules nemitīgo dzimšanu, iznīkšanu, augšāmcelšanos ir konkrēts auglis, kuru saredz katrs bērns, vēl nedomājot par lielām kopsakarībām. Praktiskais latvietis ne tikai apcer, bet čakli tver koka un augļa dzīvi un šīs dzīves beigas gaismas bildēs visos gadalaikos, daudzos, daudzos attēlos. Praktiskais latvietis sarīko izstādi, nevis tikai uzraksta nelielu apceri par lietu dabu, kura izpaužas ābola liktenī.
Praktiskais latvietis Imants Lancmanis ar šo izstādi sagādāja milzu prieku praktiskajai latvietei Helēnai Demakovai, kura mākslinieka ābolu stāsta dēļ paraudzījās ārpus sava kaktiņa , sava stūrīša zemes, kas praktiskajam latvietim ir dzīvē īstenota zinātniskā fantastika.
Man, kurai ir dārzs Andreja Upīša novadā Skrīveros, āboli ir mani baltie dzidrie, manas antonovkas, mani cukuriņi, mani rudens strīpotie un mani trebu. Un viss. Nekādā gadījumā tie nav tie poļu augļi, kurus, kā stāsta Skrīveru veikalā, miglo sešpadsmit reižu.
Bet privilēģija, ar vienu aci ieskatīties Lancmaņa kunga izstādē nedaudz pirms tās atklāšanas pavēra acis uz pasauli ārpus manām ābelēm. Es gāju pa savu ciematu un gavilēju par citu ābelēm. Vakar Skrīveros es citām acīm ieraudzīju neticami pilnskanīgi sārtiem augļiem nosētus kokus Upīša memoriālās mājas – muzeja dārzā. Es iegāju muzejā. Es vaicāju gidei – tie taču nav Upīša stādīti koki?
Viņa atbildēja – kā nu ne! Tie četri Grāvenšteini ir viņa paša iestādīti 1921. gadā, šogad tiem aprit 90 gadu. Ābeles ir stipras, ābolu daudz.
Otrs skatu punkts attiecas uz skoloto latvieti.
Lancmaņa kungs labāk par visiem klātesošajiem (MT, JK, EK) zina, ka bija reiz mākslinieks, ģeniāls meistars, kurš vēlējās pārsteigt Parīzi ar vienu ābolu. Protams, ka ne jau ar sava Provansas novada ēdamu augli, bet gan ar neticami krāsās precīzi uzgleznotu pomme. Tas viņam izdevās dzīves nogalē, taču šī mākslinieka, Pola Sezana ābola ēna ir pavadījusi daudzus viņa apbrīnotājus skološanās gados vismaz simts gadu garumā. Latvija nebija izņēmums, arī Lancmaņa kungs savulaik, 1960. gadā, nebija izņēmums. Tagad skolots latvietis var mācīt skolotus francūžus kā pārsteigt Parīzi ar ābola stāstu gaismas bildēs.
Skolotie latvieši varbūt atminas 1996. gada vienu lielu izstādi ar nosaukumu „Personīgais laiks”, kura notika Varšavas milzīgajā Zachentas galerijā un kurā dalību ņēma arī Lancmaņa kungs.
Toreiz savam kataloga tekstam devu nosaukumu „ Ābolu raža. Māksla Latvijā no 1945 līdz 1995. gadam starp personīgo un ideoloģisko laiku”. Teksta pirmais teikums bija sekojošs: „ 1948. gadā, apspriežot Padomju Latvijas mākslinieku darbus Latviešu un krievu mākslas muzejā, rakstnieks Meinhards Rudzītis sacīja: ”Var gleznot ābolu, bet tam jābūt padomju ābolam.”
Daži filozofi apgalvo, ka neideoloģizēts skatījums vispār nav iespējams. Tādējādi visiem diskursu pieminētājiem būs aizraujoša nodarbe pētīt, kādā sociopolitiskā, lingvistiskā vai citā diskursā jāpēta Lancmaņa kunga jaunā izstāde. Iespējams, viņi pat nepamanīs uz augšu rādošo Lancmaņa kunga pirkstu viņa uzgleznotajā pašportretā. Nepamanīs tādēļ, ka vārds Dievs, kas pieminēts Lancmaņa kunga izstādes kataloga tekstā, ir ķecerība laikmetīgās mākslas apritē. Man gan ir pamatotas aizdomas, ka būt par diskursīvu latvieti ir vieglākais no skološanās ceļiem.
Pirms īsteni skolotajam latvietim uz galvas uzkrīt Ņūtona ābols, kurš atklāj zemes pievienoto spēku un tādējādi saistīts ar zemes lietām, viņš atminās debesu ābolu, par kuru viņam allaž atgādina iekostais auglis uz viņa Apple Makintosh vāka. Šī piebilde bija nepieciešama tādēļ, ka gaismas bildes un uzgleznotais pašportrets ar ābolu ritu neļausies vienam vai diviem skaidrojumiem, vienai vai divām izjūtām un noskaņām. Ābols ir pārāk ietilpīga metafora Vakareiropas kultūrā, lai skolots latvietis nesāktu meklēties kultūras atmiņas dzīlēs. Ja Lancmaņa kungs parādītu vien mūžīgo dabu, tad labāk būtu bijis izvēlēties, jā, ko gan, - varbūt ērkšķogu?
Visbeidzot trešais skatu punkts ir poētiskajam latvietim.
Poētiskais latvietis ir praktiski skolojies latvietis / eiropietis. Tikai eiropietis spēj priekšmetiskot idejas. Latvietim / eiropietim Imantam Lancmanim ābolu stāsta izcelsme ir Rundāles puse. Francūzim / eiropietim Marselam Prustam tā bija Mezeglīzas puse un Germantas puse, attiecībā uz kuru lieliskajā „Dictionnaire Marcel Proust” ir pat šķirklis pommiers. Tātad ābeles tēls Prusta romānā „Zudušo laiku meklējot”. Man bijusi tā privilēģija ēst Prusta ābolus Mezeglīzas pusē. Liekas, ka par Lancmaņa kunga izstādi var bilst Prusta romāna varoņa vārdiem no 1. sējuma: „Skaists man šķita vienīgi tas, kas nebija mākslīgi izveidots man par prieku, bet bija nepieciešams un nemaināms – ainavas vai lielas mākslas brīnums. Mani interesēja un aizskāra tikai tas, kas, manuprāt, bija patiesāks par mani pašu, jo tas ieguva vērtību, atklājot kādu drusciņu diža ģēnija domu vai dabas spēku vai daiļumu veidā, kādā tas parādās savvaļā bez cilvēka iejaukšanās.
Imants Lancmanis (dz.1941) izstādēs piedalās kopš 1966. gada. Viņš ir
viens no fotoreālisma iedibinātājiem
Latvijas glezniecībā 60- gadu beigās. Nozīmīgu savu dzīves daļu veltījis
mākslas vērtību saglabāšanai, darbam Rundāles pils direktora statusā.
Imants
Lancmanis ir mākslas vēstures pētnieks un daudzu monogrāfisku pētījumu,
grāmatu, katalogu par Latvijas muižām un pilīm autors, daudzu rakstu par
arhitektūras vēsturi, Latvijas muižām, pieminekļu aizsardzību un heraldikas
jautājumiem Latvijas, Krievijas, Vācijas un Francijas zinātniskos izdevumos un
presē autors. Regulāri piedalās starptautiskās konferencēs Eiropā.
Aktīvais
glezniecības posms atjaunojās 80. gadu sākumā. Mākslinieka romantiski
dramatiskais dzīves skatījums un adaptētie iepriekšējo gadsimtu glezniecības
tehniskie paņēmieni raduši izpausmi „konceptuālajā romantismā”, kā autors ir
apzīmējis savu māksliniecisko pārliecību. Mākslinieks strādā portreta, klusās
dabas, ainavas un vēsturiskās glezniecības žanros.
Darbi
publiskajās kolekcijās:
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīga / Latvija
Latvijas Zinātņu akadēmija, Rīga / Latvija
Latvijas Mākslinieku savienības muzejs, Rīga /
Latvija
AS „Aizkraukles Banka” kolekcija topošajam Latvijas
Laikmetīgās mākslas muzeja krājumam, Rīga / Latvija
IMANTS
LANCMANIS CV
Dzimis 1941. gada 29. jūlijā Rīgā
1951–1959 Jāņa
Rozentāla mākslas vidusskola
1960–1966 Latvijas
Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļa
Kopš 1966 piedalās izstādēs
Kopš 1976 Rundāles pils muzeja
direktors
1992 Latvijas Zinātņu akadēmijas goda
loceklis
1997 Dr.art.h.c.
2009 Dr.h.c.
Baltijas Vēstures komisijas
Getingenā korespondētājloceklis
Eiropas Zinātņu un Mākslu
akadēmijas īstenais loceklis
Nozīmīgākās
personālizstādes:
2009 „PIEKTAIS
BAUSLIS. REVOLŪCIJA UN KARŠ”. Latvijas Kara muzejs, Rīga / Latvija
2006 „KALĒTI”.
Rīgas Galerija, Rīga / Latvija
1999 „IMANTS
LANCMANIS. GLEZNIECĪBA”. Rīgas Galerija, Rīga / Latvija
Nozīmīgākās
grupu izstādes:
2011 "Purvīša
Balva", Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāle Arsenāls, Rīga/Latvija
2006 „Latvijas
māksla 20 gs. II puse”. LNMM izstāžu zāle Arsenāls, Rīga / Latvija
2004 „Klusā
daba Latvijas 20. gadsimta mākslā”. LNMM izstāžu zāle Arsenāls, Rīga / Latvija
2003 „Klusā
daba”. Galerija XO, Rīga / Latvija
1999 „Esības
prieks”, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīga / Latvija
1996 „Personīgais
laiks”. Igaunijas, Latvijas un Lietuvas māksla 1945–1996. Mūsdienu mākslas
galerija Zacheta, Varšava / Polija
Centrālā
izstāžu zāle Manēža, Sanktpēterburga / Krievija
1989
„Rudens 89”.
Izstāžu zāle Latvija, Rīga / Latvija
Darbi
publiskajās kolekcijās:
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīga / Latvija
Latvijas Zinātņu akadēmija, Rīga / Latvija
Latvijas Mākslinieku savienības muzejs, Rīga /
Latvija
AS „Aizkraukles Banka”kolekcija topošajam Latvijas
Laikmetīgās mākslas muzeja krājumam,Rīga / LV
Apbalvojumi
un atzinības:
2007 Francijas
Goda Leģiona ordenis
2006 Nīderlandes
Orānijas – Nasavas ordenis
2004 Itālijas
Nopelnu Ordenis
2003 Vācijas
Nopelnu krusts
2002 Francijas
Nopelnu ordenis
Kopš 1998 Mākslas zinātņu goda doktors
1994 Latvijas
Republikas Triju Zvaigžņu ordenis (IV šķira)
Kopš 1992 Latvijas Zinātņu
akadēmijas goda loceklis
1987 Martīna
Karla Ādolfa Beklera fonda medaļa „Mare Balticum”
1982 LPSR
Nopelniem bagātais mākslas darbinieks
1981 ordenis
„Goda Zīme”
Publikācijas:
Grāmatas:
Jelgavas pils (1979, 1986, 2006), Liepāja no baroka līdz klasicismam (1983),
Rundāles pils (1994), Mežotnes pils (1993), Kaucmindes muiža (1999), Iecavas
muiža (2001), Garozas, Lambārtes muiža (2001). Svitenes, Bērsteles muiža (2003),
Heraldika (2007), Libau, eine baltische Hafenstadt zwischen Barock und
Klassizismus (2007); Rundāles pils (2009);
Katalogi:
Rundāles pils būvvēsture 1736.- 1740.g. (1986). Elejas pils (divi raksti)
(1992); Errnsts Johans Bīrons 1690 – 1990) (trīs raksti) (1992), Muiža zem
ozoliem, Ungurmuiža un fon Kampenhauzenu dzimta Vidzemē (divi raksti,
sastādītājs) (2001); Johann Wilhelm Krause. Tartu 2001 (raksts un kataloga
teksts, vācu valodā), Bertschy (2011)
vairāk par notikumu: http://www.youtube.com/watch?v=sdDKkGltTA4
|
|
IMANTS LANCMANIS. PAŠPORTRETS PIE ĀBOLU VAINAGA. 2011
|
|
IMANTS LANCMANIS. ĀBOLA STĀSTS. PAVASARIS
|
|
IMANTS LANCMANIS. ĀBOLA STĀSTS. VASARA
|
|
IMANTS LANCMANIS. ĀBOLA STĀSTS. RUDENS
|
|
IMANTS LANCMANIS. ĀBOLA STĀSTS. ZIEMA
|
|
IMANTS LANCMANIS. I. REVOLŪCIJAS PIRAMĪDA. 2006-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. II. IN MEMORIAM. 2006-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. III. UPURIS. 2006-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. IV. CETURTAIS APOKALIPSES JĀTNIEKS. 2007-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. V. NON OCCIDES. 2008-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. VI. UZBRUKUMS. 2007-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. VII. NOGRIMUŠAIS PIEMINEKLIS. 2007-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. VIII. JĒRA APRAUDĀŠANA. 2007-2009 (no gleznu cikla PIEKTAIS BAUSLIS. Revolūcija un karš) ABLV BANKAS KOLEKCIJA LATVIJAS LAIKMETĪGĀS MĀKSLAS MUZEJA KRĀJUMAM
|
|
IMANTS LANCMANIS. DĀVANA MANAI SIEVAI. 1987-1989
|
|
IMANTS LANCMANIS. VANITAS. 1996 (Aināra Gulbja kolekcija)
|
|
IMANTS LANCMANIS. ASARU DIENA. SIEVAS PORTRETS. 1999
|
|
IMANTS LANCMANIS. VANITAS AR BALTO TAURIŅU. 2004 (Aināra Gulbja kolekcija)
|
|
IMANTS LANCMANIS. VĒJDZĪTI MĀKOŅI, AKMEŅI, AITAS. 1998. (Aināra Gulbja kolekcija)
|
|